Intuïtief eten

Intuïtief eten is een wetenschappelijk onderbouwd kader dat een gezonde houding ten opzichte van voeding en lichaamsbeeld promoot. In essentie is het het tegenovergestelde van een traditioneel ‘dieet’. Het legt geen richtlijnen op over wat te eten en te vermijden of wanneer te eten. Je leert luisteren naar je lichaam en eigen intuïtie. Ik werk volgens deze 10 basisprincipes:

1. WEG MET DE DIEETMENTALITEIT

Zoals hierboven vermeld, staat de dieetmentaliteit haaks op intuïtief eten. Dit komt omdat dieetboeken en dieetexperts je eigenlijk verder weg leiden van je eigen intuïtie, want het dieet bepaalt exact wat je eet en wanneer je eet. Vaak verlies je gewicht tijdens een dieet, maar is de eetstijl niet haalbaar op lange termijn. Na een dieetperiode verval je terug in oude gewoontes en kom je alle verloren kilo’s weer bij. Gevolg? Je voelt je gefaald. Dat wil niemand, toch? Conclusie: weg met de dieetcultuur.

2. LUISTER NAAR JE HONGERGEVOEL

Geeft je lichaam je signalen dat je honger hebt? Luister daar dan naar, want je lichaam vraagt eigenlijk om voor jezelf te zorgen. Het is het signaal om je lichaam van meer brandstof te voorzien, zodat je de energie hebt om je dagdagelijkse taken te kunnen uitvoeren. Als je dit signaal negeert, gaat je honger net toenemen en is de kans groot dat je je op een later tijdstip gaat overeten. Begin de dag dus met een ontbijt, of een opgeladen batterij. Word jezelf bewust van de fluctuatie van je energieniveau gedurende de dag en laadt jezelf op wanneer dat nodig is. Met andere woorden: je hoeft nooit meer honger te hebben!

3. WEG MET HET SCHULDGEVOEL

Geef jezelf onvoorwaardelijk toestemming om te eten. Als je jezelf oplegt dat je bepaald voedsel niet mag eten, kan dit leiden tot een intens verlangen. Dit kan je niet volhouden, uiteindelijk ga je zwichten. Bovendien is de kans groot dat de interne strijd leidt tot een vreetbui, met een enorm schuldgevoel tot gevolg. De oplossing? Weet dat je mag genieten van voedsel dat je lekker vindt. Haal de focus weg van ‘verboden voedingsmiddelen’ en het zal je een immense vrijheid opleveren. Op lange termijn ga je trouwens minder behoefte hebben aan dezelfde voeding.

4. ETEN IS NIET GOED OF SLECHT

Door de dieetcultuur in onze maatschappij zien we voeding met weinig calorieën, suikers, vetten of koolhydraten als ‘goed’ eten en het overblijvende voedsel als ‘slecht’ eten. Bovendien verkondigt men meer dan eens “je bent wat je eet”. Die statements zitten diep geworteld in onze psyche. Geen wonder dat je je schuldig voelt als je net bepaalde lekkernijen hebt binnengespeeld. Word bewust van je eigen gedachten en zie voedsel niet als goed of slecht. Het is een cruciale stap om terug te keren naar intuïtief eten.

5. GENIET VAN JE ETEN

Zorg dat je eetmoment een aangename ervaring is. Eet een maaltijd dat lekker smaakt en doe dat in een gezellige en ontspannen setting. Op die manier ontdek je dat je minder eten nodig hebt om een bevredigend, verzadigd gevoel te hebben

6. STOP MET ETEN WANNEER JE GENOEG HEBT

Net zoals je lichaam een signaal geeft wanneer het honger heeft, geeft het ook een signaal wanneer het genoeg heeft. Probeer dus bewust te eten: let op hoe het eten je smaakt, pauzeer & peil naar je huidige hongerniveau en respecteer je verzadigd gevoel.

7. LEER OMGAAN MET JE EMOTIES, ZONDER VOEDING TE GEBRUIKEN

Voedselbeperking, zowel fysiek als mentaal, kan verlies van controle veroorzaken. Dit kan aanvoelen als emotioneel eten.
Word je bewust van je hongermomenten en ga na of je lichaam echt honger heeft of omdat er bepaalde emoties meespelen. Als voeding voor jou effectief een veel gebruikt coping mechanisme is, gaan we alternatieven zoeken zodat je sterker in je schoenen staat om met je emoties om te gaan.

8. RESPECTEER JE LICHAAM

Wees lief voor jezelf en voor je lichaam! Je streeft toch ook niet naar een grotere of kleinere schoenmaat? Waarom doen we dat dan wel met onze kledingmaat? Het is ten slotte ook moeilijk om de dieetmentaliteit te verwerpen als je je lichaam blijft bekritiseren. Respecteer je lichaam zoals het is om je zo beter te voelen over wie je bent. Je bent perfect zoals je bent!

9. BEWEEG MET DE JUISTE MOTIVATIE

Probeer een actieve levensstijl uit en voel het verschil. Focus je op hoe het voelt om je lichaam te bewegen, in plaats van je te focussen op het calorie verbrandende effect van lichaamsbeweging en het eindresultaat. Merk je dat je weinig plezier hebt in een bepaalde activiteit, laat dit dan links liggen. Geven andere activiteiten je meer energie en happy vibes, dan zal het voor jou haalbaar zijn om die activiteiten op te nemen in een wekelijkse of misschien wel dagelijkse routine.

10. GUN JEZELF EEN GOEDE GEZONDHEID

Maak voedselkeuzes die je gezondheid en smaakpapillen eren. Onthoud wel dat je niet perfect hoeft te eten om gezond te zijn. Je krijgt niet plotseling een tekort aan voedingsstoffen of wordt niet ongezond door af en toe calorierijk of vettig te eten. Het gaat erom wat je in de loop van de tijd consequent eet. Op die manier creëer je een haalbaar eetpatroon waar je lijf blij van wordt!